Jak na zero-inbox
David Hájek mi po absolvování školení Google Apps napsal následující řádky o tom, jak dosáhl v Gmailu zero-inboxu. Zero-inbox je způsob práce s poštou – Doručená pošta představuje nevyřízenou poštu, jakmile email vyřídíte, okamžite jej z Doručené pošty odstraníte (archivujete). Doručená pošta tak v podstatě představuje váš ToDo list. Davide díky moc, udělal jste mi velkou radost.
Rád bych se podělil o postup, kterým jsem dosáhl za 4 měsíce Zero inboxu. Není to rozhodně „moje originální metodika“, za většinu tipů a fíglů vděčím Pavlovi Minářovi.
Výchozí stav:
- Všechny maily bez štítků v doručené poště (cca 3.000) plus 400 nepřečtených mailů.
- Denně příjem průměrně 80 nových mailů, z toho je třeba na cca 50 reagovat.
- Nepoužíval jsem žádná pravidla, pokud byl mail přečtený, ale nevyřízený, psal jsem si to do úkolů, do poznámek, na stůl, ze kterého jsem vyrobil kanban nástěnku … :-)
Postup:
- Okamžité dodržování pravidla „nepřečtené = nevyřízené“ + „vyřízené = archivované“.
- Pro maily, o kterých tuším, že je budu v budoucnu potřebovat jednoduše najít (faktury, účty, knowledgebase) zřizuji štítky, mail po přečtení oštítkuju a bez strachu o „zapadnutí informace“ archivuji. Nevymýšlím dopředu teoretickou strukturu štítků, jakmile potřebuju mail přiřadit ke štítku, tak štítek buď mám, nebo vytvořím.
- Nastavuji zobrazení mailboxu ve dvou skupinách „Nepřečtené“ a „Vše ostatní“.
- Nepřečtené maily s uplatněním značné odvahy odpracovávám metodou LIFO (nejnovější maily vyřizuji nejdříve). Funguje to a lidé se buď opakovaně ozývají (odpovídám ihned) nebo email vyhnije. Metoda vyhnití je klíčová!!!
- Po čtyřech měsících kolísání počtu nepřečtených emailů mezi 50 – 350 se konečně dostávám do stavu 0 nepřečteno. Hodně pomohla metoda vyhnití – čím starší nepřečtené maily řeším, tím je to jednodušší a rychlejší. Hlavně začínám vyhnívání věřit.
- 3.000 přečtených nearchivovaných mailů – kontroluji „nejnovějších 50“, pouze na jeden musím reagovat. Následně archivuji všechny přečtené maily – svým zákazníkům víc prospěji tím, že budu reagovat rychle a efektivně, než abych ztrácel čas hledáním potenciálního problému v půl roku starých přečtených mailech.
- Mám ÚPLNĚ PRÁZDNÝ MAILBOX, je to šok, který jsem nezažil od zřízení účtu, než se stihnu pochlubit kamarádům, tak tam sice dva maily přistanou, ale ty s nadšením odpracuju ještě ten samý večer.
- Od tohoto okamžiku je všechno v Doručené poště pracovní fronta, ze které vybírám a plánuju práci.
Gmail při aplikování pravidel: 1) Nepřečtené = opravdu nepřečtené 2) Přečtené = k vyřízení 3) Archivované = vyřízeno
Závěr: Zero inbox mi zvýšil efektivitu a hlavně – JDE TO!
Hezký den všem, David
Comments are closed.